• Bel: 071 541 8082
Bel nu

Effectieve linkbuilding: inzet van premiums

Linkbuilding

SEO-specialisten breken zich regelmatig het hoofd erover. Met welke manieren kun je aan goede relevante backlinks komen en zorg je dat mensen het over jouw bedrijf of product hebben? Bij Kliq namen we de proef op de som. Het voorstel van een van onze klanten om zijn (chocolade)premiums en linkbuilden te integreren werd experimenteel onderzocht. Onze bevindingen en resultaten.

Picture1

Content

Dat content steeds bepalender wordt als rankfactor voor bedrijven en websites, daarmee brengen we vandaag de dag geen nieuws. Zoekmachineoptimalisatie vraagt om steeds meer inspanningen op het gebied van contentstrategie. Dit wil zeker nog niet zeggen dat het verzamelen van links achterhaald is. Sterker nog, ook in 2015 blijkt dat links, waaronder startpagina’s, zijn waarde als rankfactor blijven behouden.

Infographics, grappige video’s, informatieve blogs: contentproducten doen het goed vooral als ze viral gaan. Ze helpen je bovendien meer autoriteit op te bouwen en waardevolle links binnen te slepen. Tenminste: als je weet hoe je jouw content op een autoritaire website binnen jouw branche weet te plaatsen?

Methode met premiums

Bij het ‘out of the box’ denken werden we geholpen door onze klant Chocolate Company. Door met speciale premiums –pakketten met chocoladeproducten- bloggers te benaderen hadden we een sterk product in handen om relevante content af te dwingen. Wie schrijft er niet graag een stukje terwijl op dat moment overheerlijke chocolade in je mond wegsmelt?

Hoe zijn we bij Kliq vervolgens te werk gegaan? We hebben tijdens onze zoektocht naar bloggers vooral gelet op de onderstaande punten

● Branchegericht en voldoende relevant (zoeken in de hoek van eten, culinair en chocolade)
● Soort bloggers (doen ze ook aan guestblogging?)
● Autoriteit website (hoe meer autoriteit, hoe beter)

Resultaat

De conclusie was al vrij snel dat het experiment met premiums positieve response opleverde. Op Foodiesfavorites.com (een blog van de 26-jarige Desiré) verscheen een blog onder de titel ‘De Choco-test: Chocolate Company’. Een positieve recensie waarbij de blogger geen stukje chocolade en smaaksensatie over het hoofd zag. Hoe kan het ook anders: vrouwen en chocolade!

Naast aandacht voor de chocoladetest in een blog verschenen er ook berichten en links op sociale media van Foodies Favorites.

Conclusie

Onze ervaringen en bevinden bij dit experiment met premiums zorgen ervoor dat er enkele interessante conclusies kunnen worden getrokken:

● Met het aanbieden van premiums heeft de blogger meteen iets in handen dat tastbaar en concreet is. De weg naar het schrijven van een blog lijkt hiermee korter
● Je geeft iets weg: het kan als een soort ruilmiddel of cadeautje voelen voor de blogger
● Het kost praktisch niets (in dit geval waren het testproducten)
● Veel positieve response bij bloggers
● Bereidwilligheid bij bloggers om een recensie te schrijven
● Meer guestblogging leidt tot meer (sterke en relevante) backlinks
● Goede reclame voor, in dit geval, Chocolate Company

Als bureau gaan we de komende tijd zeker in de gaten houden wat de effecten zijn van dergelijke manieren voor het verzamelen van backlinks.

Terug naar overzicht