Test: kan het veelvuldig gebruik van money anchors weer zorgen voor een hoge ranking in Google?
Linkbuilding
Kliq Internet heeft een test uitgevoerd om erachter te komen welke soort anchor het meest is gebruikt is bij websites die een #1 positie in de zoekresultaten hebben op hun belangrijkste zoekterm. Bij deze test is gebruik gemaakt van de SEO Tool van Ahrefs. Hiermee krijg je inzicht in de verwijzende domeinen naar een website, maar ook naar de anchors die deze verwijzende domeinen hebben gebruikt. Hoe belangrijk zijn deze ankerteksten? En wat is een ankertekst eigenlijk? En tot slot: welke soort ankertekst scoort het beste uit de test?
Inhoud
Wat zijn anchors ook alweer?
Laten we beginnen met een kleine opfriscursus. Want wat bedoelen we precies met anchors? Een anchortext, ook wel ankertekst genaamd, is de tekst die zichtbaar is waaruit een link bestaat. In de eerste alinea van deze blog is de anchortekst bijvoorbeeld ‘Ahrefs’, en die tekst heeft een hyperlink naar https://ahrefs.com/.
De anchortext ‘Ahrefs’ staat echter wat netter dan zo’n ‘naakte’ URL in je tekst. De ankertekst is dus de naam die wordt meegegeven aan een hyperlink. Maar zo’n ankertekst heeft meer functies dan enkel je linkjes in een tekst er netter uit te laten zien.
Voor zoekmachines zoals Google is de ankertekst bovendien een hint over waar de pagina over gaat waar naartoe wordt gelinkt. Misschien ken je de oude bekende anker nog wel: ‘Klik hier’. Dit is een goed voorbeeld van een ankertekst die de bezoeker (of de zoekmachines) niet echt goed duidelijk maakt waar de pagina waarnaar wordt gelinkt over gaat.
Maar wat zijn dan wel goede ankerteksten? Het gaat niet zozeer om ‘goede’ en ‘niet goede’ ankerteksten. Het gaat voornamelijk over een goede verdeling van verschillende soorten ankerteksten, ook wel de anchor cloud genoemd. Waarom? Omdat het gebruik van verschillende soorten anchors ‘natuurlijker’ overkomt voor het algoritme van Google. Een aanpak die noodzakelijk was nadat in 2012 met de Penguin update Google het spammy gebruik van zogenaamde money anchors afstrafte.
Sinds die tijd is het opbouwen van een natuurlijke anchor cloud belangrijk voor een goede ranking in Google. Echter, we constateerden de laatste tijd dat het belangrijkste zoekwoord voor website steeds vaker weer het meest terugkwam in deze anchor cloud. Tijd dus voor een eigen onderzoek of we deze observatie kunnen staven met een kwantitatief onderzoek(je)
Goed, een ankertekst geeft dus context aan een hyperlink. En die context is best wel belangrijk, niet alleen voor zoekmachines, maar ook voor je bezoekers. Als jij een kapper bent, en je wordt door andere websites ook zo benoemd, dan is de kans groter dat Google jou als kapper gaat inzien.
Als andere websites naar jouw website linken worden er veel verschillende anchors gebruikt. Over dit soort externe links heb je vaak weinig controle. Daarom oogt het voor Google natuurlijker als er veel verschillende variaties aan ankerteksten zijn die naar jouw website linken. Alle ankerteksten samen vormen dan je zogeheten ‘ankertekst-profiel’.
Welke soorten anchors zijn er?
Zoals ik net al zei is het belangrijk om een goede verdeling te hebben van verschillende soorten ankerteksten. Een natuurlijk ogend ankertekst-profiel is daarbij het doel. Maar wat voor soorten ankerteksten zijn er eigenlijk?
1. Merknaam anchors (branded anchors)
De veel gebruikte merknaam anchor is een ankertekst waarin je (vanzelfsprekend) gebruik maakt van je merknaam. Laten we als voorbeeld Kliq Internet gebruiken. Een merknaam anchors kunnen er in dat geval zo uit komen te zien:
· Kliq
· Kliq Internet
2. Naakte anchors (naked url’s)
Eentje die ik al eerder had benoemd in dit artikel: de naakte anchor. Een naakte anchor is een URL zonder opmaak. Enkele voorbeelden:
· https://www.kliq.nl/
· www.kliq.nl
· kliq.nl
3. De standaard ‘ouderwetse’ anchors
De ankerteksten die vroeg vaker werden gebruikt dan nu. Voorbeelden hiervan zijn:
· Ga naar de website
· Klik hier
· Meer informatie
4. Anchorteksten in afbeeldingen
Dat je hyperlinks kan toevoegen aan afbeeldingen is waarschijnlijk niets nieuws voor je. Maar wist je dat je ook een anchortext kan toevoegen aan een afbeelding? Anchortext in een afbeelding heet een alt tag. Met zo’n alt tag maak je Google duidelijk wat er te zien is op de afbeelding.
5. Money Keywords / zoektermen anchors
Zoekwoorden ankerteksten (ook wel Money Keyword anchors genoemd) zijn ankerteksten die een exacte match zijn met een bepaalde zoekterm. Dit soort anchors waren razend populair om te gebruiken, doordat deze werden misbruikt om hoger in de zoekresultaten te komen. Door de Penguin update van Google werd dit soort anchorspam dus afgestraft. Voorbeelden voor Kliq
· Online Marketing Bureau
· SEO bedrijf
· Zoekmachine optimalisatie
6. Samengestelde anchors
Een samengestelde anchor is een ankertekst die een combinatie is van verschillende soorten anchors. Vaak is dit een combinatie van de merknaam en een zoekwoord.
· Kliq Internet – SEO Bureau
· Marketing Bureau Kliq
Welk soort anchortext komt het beste uit de test?
In het uitgevoerde onderzoek, statistisch niet valide vanwege een kleine populatie, hebben we van 30 verschillende zoekopdrachten het eerste zoekresultaat geanalyseerd. Met de SEO tool van Ahrefs is er gekeken naar wat voor ankerteksten het meest zijn gebruikt om te linken naar de betreffende pagina. Hieruit hebben wij wat interessante inzichten gekregen! (Toelichting: vergelijkingswebsites en grote websites zoals Bol.com etc. zijn uitgesloten van de test.)
Zoals je ziet in de bovenstaande cirkeldiagram zijn in 53% van de gevallen zoekterm anchors het meest gebruikt als ankertekst. Meer dan de helft van de geanalyseerde websites heeft dus veel backlinks naar hun #1 zoekterm waarin deze zoekterm als exact anchors het meeste werd gebruikt.
Bij 27% van de websites op positie 1 in de zoekresultaten is de merknaam anchor het meest voorkomend.
Wat verder opvalt is dat bij 13% van de geanalyseerde websites op positie 1 naakte URL’s het vaakst zijn gebruikt als ankertekst voor backlinks.
Conclusie
Dus, wat valt er op uit deze ankerteksten test? Ten eerste valt op dat veruit de meeste webpagina’s een #1 positie hebben waarin de meeste backlinks een ankertekst gebruiken gerelateerd aan het zoekwoord/money keyword. Vaak werd er gedacht dat het algoritme van zoekmachines, zoals die van Google, steeds meer waarde gaan hechten aan branding. Oftewel: je zou verwachten dat de meeste #1 posities bemachtigd worden door websites met veel backlinks met branding/merknaam anchors. Ondanks de toenemende waardering voor branding is de waardering voor zoektermen nog steeds vaker terug te zien in het anchor gebruik bij hoog scorende webpagina’s.
Nu weten we dat SEO geen exacte wetenschap is. En dat SEO uit meer bestaat dan enkel ankerteksten. Ondanks dat we uit deze test geen harde conclusies kunnen trekken is het toch interessant om opmerkelijke resultaten vast te leggen. Door meerdere testen uit te voeren (zoals bijvoorbeeld ons linkprofiel onderzoek) verkrijg je inzichten die kunnen afwijken van ‘De status quo van SEO’.
Uit deze test blijkt dus dat het niet schadelijk voor je ranking hoeft te zijn(!) als bij de meeste backlinks die je krijgt naar je webpagina’s gebruik wordt gemaakt van zoekwoord/money keyword anchors.
Terug naar overzicht