Je mobiele website optimaliseren in 2017
Zoekmachine optimalisatie
Er vindt al langer een overgang plaats binnen de online marketing wereld. Waar de focus eerst voornamelijk op desktop lag, richten marketeers zich nu steeds meer op mobiele websites. Deze overgang vindt niet zomaar plaats.
Google bracht midden 2016 naar buiten dat er nu meer online searches plaatsvinden op mobiel in vergelijking met desktop [bron]. Een aantal maanden later kondigde Google zelfs een mobile-first index aan. Deze index kijkt dus éérst naar de mobiele content van jouw website en baseert hier ook de rankings op.
Is de mobiele versie van jouw website dus in Google’s ogen niet goed genoeg, dan zullen de rankings dit gegeven weerspiegelen. In deze blog gaan we langs de belangrijkste punten voor een optimale mobiele website in 2017.
Maak snelheid een prioriteit
Met de komst van steeds sneller internet en steeds snellere smartphones, hebben mensen niet meer het geduld om te moeten wachten tot een pagina laadt. Google wil haar gebruikers natuurlijk de beste ervaring bieden en geeft daarom voorrang aan snellere websites.
Daar komt nog eens bij dat voor iedere seconde die een gebruiker moet wachten op het laden van een website, het conversiepercentage met 7 procent daalt! Genoeg reden dus om de snelheid van jouw website een hoge prioriteit te geven. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?
PageSpeed
Ten eerste is het altijd een goed idee om de beoordelaar van je website (Google) te laten kijken naar dit probleem. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de PageSpeed Insights tool van Google zelf. Je krijgt dan automatisch een aantal tips over het versnellen van jouw website.
Accelerated Mobile Pages
Naast de standaard tips van Google om jouw website sneller te maken, zijn er nog een aantal nieuwe snufjes die je kan toepassen, zoals bijvoorbeeld het gebruik van Accelerated Mobile Pages (AMP). AMP’s zijn pagina’s met aangepaste HTML die er voor zorgen dat content sneller wordt geladen. AMP is erg gemakkelijk te implementeren en zal voor een flinke verhoging in snelheid zorgen.
Google laat steeds vaker AMP’s zien in haar zoekresultaten en, alhoewel dit nu nog niet het geval is, ligt het wel in de lijn der verwachting dat het gebruik van AMP jouw rankings positief zal beïnvloeden. Wanneer jij er alles aan doet om jouw bezoekers de snelste ervaring mogelijk te bieden, zal Google je hiervoor belonen. Geef snelheid dus prioriteit.
Focus op gebruikersgemak
Gebruikersgemak van een website is in de ogen van Google erg belangrijk. Snelheid is hierbij op mobiel misschien wel de belangrijkste factor om mee te beginnen, maar uiteraard is dit niet het enige wat je kan doen. Ook door goed naar de indeling van je website te kijken en te denken vanuit de bezoeker, kan jij je website mobielvriendelijker maken. Hier een aantal voorbeelden:
Pop-ups
Pop-ups worden door de meeste mensen als zeer irritant ervaren. Toch maken websites in grote getale gebruik van pop-ups omdat dit het conversiepercentage zou verhogen. Op desktop zijn deze pop-ups meestal vrij gemakkelijk weg te klikken. Op mobiel ligt dit echter anders. Vaak is niet eens te zien hoe de pop-up weg geklikt kan worden. In sommige gevallen zorgt dit er zelfs voor dat bezoekers jouw content nooit te zien zullen krijgen! Dit is dan ook de reden dat Google dit bestraft. Voor meer informatie hierover zie dit artikel.
Responsiveness
Een aantal jaar geleden was het nog gebruikelijk om een aparte mobiele versie van een website te hebben. Deze website stond dan bijvoorbeeld onder website.nl/m/ of m.website.nl. Dit is echter niet meer van deze tijd. Alles draait nu om responsive designs. Dit betekent dat je website zich automatisch aanpast aan de grote van het scherm. Jouw desktop versie gaat dan op een natuurlijke manier over op een mobiele versie of ieder ander formaat. Zo zorg je er dus voor dat al jouw gebruikers op ieder device de website kunnen blijven gebruiken.
Simpel design
Iedereen wil een website die uniek is en een bepaalde uitstraling heeft. Design gaat echter te vaak ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Dit uit zich bijvoorbeeld in onoverzichtelijke menu-structuren, oneindig scrollen, te kleine knoppen en lange laadtijden. Dit zijn punten waar bezoekers (en Google) je website direct op afrekenen.
Zorg er daarom voor dat de structuur van de website voor iedereen te begrijpen is. Als er voor een mobiele website een afweging gemaakt moet worden tussen design en gebruiksvriendelijkheid, moet er altijd voor gebruiksvriendelijkheid gekozen worden. Let er ook altijd op dat alles goed klikbaar is. Grote knoppen en duidelijkheid over waar te klikken zullen hierbij helpen. Gebruikers zullen dit waarderen, zelfs als dit misschien ten koste gaat van jouw design.
Effecten van een verbeterde mobiele website
Zoals al eerder gezegd heeft het hebben van een snelle en gebruiksvriendelijke mobiele website, positieve effecten op de rankings van jouw website. Dit komt omdat Google voorrang geeft aan websites die op een optimale user experience gericht zijn.
Echter, naast de effecten van snelheid en gebruikersgemak op de rankings van jouw website, zijn er nog meer positieve effecten. Zo zal een snellere en gebruiksvriendelijke website, naast Google, ook jouw bezoekers tevredener maken.
Het verbeteren van een website op snelheid en gebruikersgemak zal dan ook de volgende positieve effecten met zich meebrengen; een lager bouncepercentage, meer terugkerende bezoekers en een hoger conversiepercentage. Jouw mobiele website optimaliseren heeft dus vele positieve gevolgen; negeer deze dan ook niet!
Terug naar overzicht