Hoe verhoog je de CTR in Google?
Zoekmachine optimalisatie
De click-through-rate (CTR) staat voor het percentage verkeer dat uiteindelijk doorklikt naar je website ten opzichte van het totaal aantal vertoningen in Google. In Google Analytics of Search Console kan je de CTR meten. Als ondernemer en marketeer wil je altijd de CTR verhogen. De vraag is dus: Hoe verhoog ik de CTR naar mijn website? In dit artikel lees je hoe.
Inhoud
Hoog in Google
De ranking van je site op een specifiek zoekwoord is een belangrijk aandachtspunt, vooral als je nog niet op de eerste pagina staat. Hoe hoger je staat, des te groter de kans dat er op jouw site geklikt wordt. Toch zien we In de praktijk dat een hogere positionering niet altijd resulteert in een (veel) hogere CTR. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
SEO en conversie van page titles en descriptions
Vanuit SEO is het belangrijk dat de page title, meta description en url van een pagina aansluiten op een zoekwoord of woordengroep. Dit is vaak waar het stopt. Vanuit conversie oogpunt valt er verbetering te halen. Page titles en descriptions bieden de mogelijkheid om de identiteit van het bedrijf tot uiting te brengen. Vooral bij competitieve zoekwoorden is belangrijk dat page titles en descriptions tot actie aanzetten en onderscheidend zijn. Tekst moet aanspreken en aansluiten op de wensen (zoekintentie) van de potentiële bezoeker. Verwerk bijv. belangrijk kenmerken (USP’s) in de page title of description die je een concurrentievoordeel geven. Denk aan het vermelden van sales acties, gratis verzending, gratis retour, vandaag verstuurd, een telefoonnummer etc.
Rich snippets
Wat zijn rich snippets? Je hebt ze vast wel eens zien staan onder de organische zoekresultaten in Google. Video’s en personen die uitgelicht staan onder een zoekresultaat. De meest bekende rich snippets zijn waarschijnlijk de reviews met sterrenrating, welk een trigger vormen voor bezoekers om de website te bezoeken. Als het gaat om beoordelingen, weten we allemaal dat het belangrijk is wat een ander zegt over een bedrijf. Zorg voor (positieve) reviews en ratings. Vraag klanten hun waardering te uiten. Hiervoor moet je wel eerst aangemeld staan bij Google Mijn Bedrijf.
Converterende zoekwoorden
Het is belangrijk rekening te houden met converterende zoekwoorden. Ondanks een goede ranking in Google met een specifiek zoekwoord, zijn sommige zoekwoorden statistisch gezien minder converterend. Long tail zoekwoorden en zoekwoorden die termen bevatten als ‘kopen’ en ‘bestellen’ zijn in het algemeen hoger scorende converterende zoekwoorden. Bijv. het zoekwoord ‘lamp’ wil niet zeggen dat men een lamp wilt kopen. Het kan dus zijn dat een bezoeker daarom niet klikt op de link van een lampenwinkel. Vaak krijg je dan met informatiezoekers te maken in plaats van geïnteresseerde kopers.
Meerdere vertoningen
In Google worden meerdere pagina’s van één website vertoont in de zoekresultaten bij een zoekopdracht naar een specifieke bedrijfsnaam. Veel bedrijven hebben een .nl en .be domein. Hierbij kan het voorkomen dat beide domeinen worden vertoont in de zoekresultaten bij een zoekopdracht. Op welke link wordt geklikt? Een gemiste klik naar .nl kan leiden naar een klik op .be.
Op sommige sites is een tag-cloud te vinden. Dit is een wolk met keywords. Elke tag genereert een nieuwe pagina met een /tag. Als de pagina’s geïndexeerd worden ontstaan dubbele pagina’s. Dit zal je terugzien in de zoekresultaten. Het zorgt voor een versplintering van de CTR en de pagerank.
Soms kan er een duplicaat van de (originele) homepage te vinden zijn in de zoekresultaten, zoals een /home zonder geldige redirect.
Google Shopping en Adwords
Krijg je veel verkeer via Google Shopping of Adwords? Dan is de kans groot dat je naast een advertentie ook zichtbaar bent in de organische resultaten. Een klik op een advertentie kan dan ten koste gaan van een klik op een organisch resultaat, waardoor je een vertekend beeld krijgt van de (organische) CTR. Als je een overzicht wilt hebben van betaald en organische CTR moet je het account van Search Console linken aan Adwords.
Terug naar overzicht