Dé 6 SEO trends voor 2019
Zoekmachine optimalisatie
Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Zo ook op SEO gebied. Er zijn allerlei nieuwe ontwikkelingen zoals de grote opkomst van Voice Search door Google Home en Amazon Echo, de bijbehorende Quick Answer Boxes en een hogere focus op de User Experience. Veel nieuwe dingen voor SEO-specialisten om rekening mee te houden. In deze blog bekijken we dé SEO trends voor 2019.
Inhoud
1: Gebruikerservaring op één
Google wil de ultieme ervaring creëren voor zijn gebruikers en daarom gaat de gebruikerservaring een grotere rol spelen in het zoekmachine proces. Het bedrijf deed dit eerder al met recente updates, zoals Mobile-First Index en de Speed Update. Google is voortdurend op zoek naar verbeteringen om ervoor te zorgen dat gebruikers krijgen wat ze graag willen. Je kunt dit proces ook goed zien aan hoe het bedrijf de nadruk legt op relevante en kwalitatieve informatie.
Bijvoorbeeld Googles featured snippets, maar ook de focus op zoekintentie. Als je Googled op ‘loodgieter’, dan gaat Google er vanuit dat je een loodgieter nodig hebt en krijg je automatisch lokale zoekresultaten. Als je in Limburg woont zit je immers niet te wachten op een loodgieter in Groningen. Het ‘waarom’ achter de zoekvraag wordt dus heel belangrijk. Is de zoekvraag informerend, navigerend, commercieel of transactioneel? En wat denkt Google?
2: Voice search krijgt een nog groter aandeel
Als we het onderzoek van Gartner mogen geloven bestaat in 2020 een derde van de zoekopdrachten uit gesproken berichten. Naar verwachting gaan gebruikers dit jaar al met hun stem op zoek naar informatie. Dit komt vooral door de opkomst van Google Home en Amazon Echo. Als je wil inspelen op deze trend, dan is het zaak je website voor de voice search functie te optimaliseren. Zo kom je sneller bovenaan in Google.
3: (very) longtail keywords gaan in SEO de dienst uitmaken
Dankzij voice search gaan mensen steeds vaker zoeken met meerdere woorden. Ook gaan mensen hierdoor steeds vaker in vraagvorm zoeken. Dat maakt longtail keywords een stuk belangrijker. Er zijn verschillende tools om erachter te komen welke longtail keywords handig zijn om te gebruiken, zoals AnswerThePublic, Google suggesties en gerelateerde zoekopdrachten of Bing Suggest. De tools zijn niet perfect. Het is daarom verstandig om een combinatie van tools te gebruiken om tot het beste resultaat te komen.
4. Beter opvallen met featured snippets en rich snippets
Dankzij de voice search en de longtail keywords wordt er meer gezocht in vraagvorm. Daardoor neemt de waarde sterk toe van een featured snippet; een uitgelicht zoekresultaat in Google met een korte preview van het antwoord, een plaatje en een link naar de bron. Komt jouw pagina in zo’n kadertje, dan val je enorm op.
Niet alleen featured snippets zorgen voor een hogere CTR, ook rich snippets gaan enorm helpen om meer traffic te genereren naar je website. Die kun je krijgen met structured data zoals kruimelpaden, reviews en producten, die crawlers helpen om je content sneller en beter te doorgronden. Dus testen, testen en nog eens testen met titels en descriptions voor een zo hoog mogelijke CTR.
5. Meer focus op privacy
Er is veel aandacht voor privacy, mede dankzij de nieuwe privacywet die in 2018 werd ingevoerd en de vele schandalen van Facebook in dat zelfde jaar. Daardoor zijn steeds meer mensen ervan op de hoogte dat Google en andere zoekmachines meer informatie over gebruikers verzamelen, vrijgeven en verkopen dan gedacht. Sommige mensen stappen daarom over op de zoekmachine Duckduckgo, die privacy garandeert. Alle zoekopdrachten van deze zoekmachine zijn geheel anoniem. De advertenties die er worden getoond zijn alleen gericht op de zoekterm. Hoewel het aantal gebruikers van deze zoekmachine nog laag is, stijgt het aantal sinds 2016 gestaag. Het kan dus verstandig zijn om alvast te gaan optimaliseren voor deze zoekmachine.
6. Beperk je WordPress plugins
Er is geen CMS zo fijn als WordPress. Je kan er prachtige websites mee bouwen en de populaire Yoast SEO plugin helpt je vervolgens om hoger in Google te komen. Met de WooCommerce plugin kun je een webshop starten. Ook super handig. En dan zijn er nog 1001 plugins die je helpen bij van alles en nog wat. Heel handig, maar ook foute boel. Als je veel plugins gebruikt loop je het gevaar dat je site heel langzaam wordt, moeilijk leesbaar wordt voor Google of zelfs helemaal crasht. Probeer daarom zo min mogelijk plugins te gebruiken. Less is more!
Terug naar overzicht