De manier waarop we zoeken in Google verandert
Zoekmachine optimalisatie
“Hoeveel is mijn telefoon waard?” “Waar moet ik mijn auto registreren?” “Wat kan ik maken van avocado?” Je zult versteld staan van de zoekopdrachten in Google. De meeste mensen gaan naar een trouwe vriend of familielid voor een persoonlijk advies – iemand die hen goed kent. Maar volgens de laatste datagegevens van Google valt de zoekmachine hier nu ook onder. Google, je beste vriend.
Inhoud
De manier waarop mensen zoeken in Google verandert
Enkelvoudige zoekwoorden zoals “fiets” worden langzamerhand vervangen door natuurlijke taal. We stellen vragen aan Google, zoals “waar koop ik een fiets?” “beste fietsenwinkel in Amsterdam?”. Dat is heel logisch. We hebben een overvloed aan informatie binnen handbereik. Maar in die oneindige keuzes is het soms lastig te vinden wat je nodig hebt. We verwachten dat Google een antwoord heeft op iedere vraag, zo snel mogelijk, met zo min mogelijk inspanning. En die antwoorden kunnen maar beter relevant zijn.
Longtail zoekopdrachten
Longtail keywords zijn zoekopdrachten van 3 of meer woorden.
Bedenk maar eens hoe je zelf zoekt als je een product wilt kopen. Eerst zoek je heel breed, bijvoorbeeld op “fiets” of “fietsenwinkel Amsterdam”. Na een tijdje weet je wat je wilt en ga je zoeken op merknaam of type, bijvoorbeeld “Koga Kimera Road 2018”. Als je na onderzoek bereid bent om het product te kopen, zul je weer andere zoekwoorden gebruiken als “bestellen” of “kopen”. Als de concurrentie op het woord fiets dus heel groot is, kun je er ook voor kiezen om je te richten op mensen die zoeken op “Waar koop ik een Koga Kimera Road 2018”. Landingspagina’s zouden niet meer voor één zoekwoord geoptimaliseerd moeten worden, maar voor meerdere zoekwoorden die elkaar versterken. Hierdoor ontstaat semantiek tussen zoekwoorden, wat bijdraagt aan een betere vindbaarheid.
Lokale vindbaarheid wordt nog belangrijker
Op mobiel wordt drie keer zoveel een lokale zoekopdracht gedaan, dan op tablet of desktop. Het is een gemiste kans als jouw bedrijf niet vindbaar is in Google Mijn bedrijf. Deze bedrijfsvermelding wordt vertoond wanneer iemand in Google of Google Maps een gerichte zoekopdracht doet naar jouw producten, en de bedrijfsvermelding is gratis.
Voice search, de toekomst
Je kunt je het misschien nog niet voorstellen, maar de kans is groot dat je over twee jaar meer zoekopdrachten inspreekt dan dat je er intypt. Spraak wordt steeds belangrijker en Google wordt er steeds beter in. Gesproken zoekopdrachten starten vaak met een van de volgende woorden: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Landingspagina’s zouden zo gemaakt moeten worden dat ze antwoord geven op deze vragen. Bedenk dus goed welke vraag jouw potentiële bezoeker zou stellen.
Volgens Google’s Marketing VP Lisa Gevelber hebben marketeers, die weten dat de manier van zoeken verandert, een grote voorsprong op de rest. En dat is waar marketeers altijd naar op zoek zijn, toch?
- 1-2 Google data, U.S., Mobile, Jan.-Sept. 2017 vs. Jan.-Sept. 2015
- 3 Google data, U.S., Mobile, Jan.-Sept. 2017