• Bel: 071 541 8082
Bel nu

Google maakt echt een punt van snelheid

Zoekmachine optimalisatie

Kliq’s Tientje (6); SEO-termen nader verklaard!

Kliq helpt je verder bij het grote aantal termen waarmee je vandaag de dag te maken krijgt in de wereld van internet-marketing.
Met in deze aflevering:

Website snelheid, Backlink, Content strategie, Google algoritme, Heatmap, Microdata, Schema.org, PPC, Webcrawler, Zoekwoorden

Website snelheid

Het valt niet altijd mee voor de doorsnee site-beheerder. Want het is vandaag de dag niet meer voldoende de technologie achter je website voortdurend in de gaten te houden en te zorgen dat deze helemaal bij de tijd is. En je moet daarnaast vanzelfsprekend zorgen voor steeds weer nieuwe en kwalitatief hoogstaande content. Nee, door voortdurend nieuwe aandachtspunten van Google kun je nooit op je lauweren rusten en moet je voortdurend alert zijn.

Eens in de zoveel tijd komt de zoekgigant weer met belangrijke nieuwe aandachtspunten die belangrijk zijn voor de ranking van je website. Zo kondigde Google in 2014 aan dat websites met een veilige ssl-verbinding voorrang zouden krijgen in de zoekresultaten. En twee jaar later, in 2016, werd bekend gemaakt dat websites met een onbeveiligde verbinding een negatieve markering gaan krijgen in de zoekresultaten in Chrome. Inmiddels kan dus geen enkele website meer om SSL-certificaten heen.

Nog een belangrijke vernieuwing van de laatste jaren: snelheid. Al in 2010 werd aangekondigd dat snelheid een belangrijk onderdeel was geworden van het algoritme. En de reden daarvoor is zowel eenvoudig als begrijpelijk: met het steeds verder toenemen van het gebruik van mobile-internet wordt het evenredig belangrijker om een website zo snel mogelijk op het scherm van de gebruiker te hebben staan. En omdat de resources voor mobile internet nu eenmaal minder zijn dan die voor de traditionele desktop of laptop, dient er flink gesleuteld aan de techniek achter de mobiele versie van een website.

Maar wat bepaalt in de praktijk nu precies de snelheid van een website? Duidelijk is dat dit altijd moet worden bekeken vanuit het perspectief van de gebruiker. Hoe snel voelt een website bij weergave op een mobiel, is dan de centrale vraag. En in dat geval is een laadtijd van zeg een seconde alleen, zeker niet voldoende. Google kijkt naast de snelheid namelijk ook naar de gebruikerservaring en dan geldt: hoe sneller het scherm van de bezoeker gevuld is met essentiële informatie, hoe beter. En dus dien je bijvoorbeeld afbeeldingen te comprimeren en scripts pas te laden na de eerste content. Kortom: werk aan de winkel!

En dat het menens is wat Google betreft bleek toen het bedrijf op 4 november 2016 liet weten dat het algoritme uiteindelijk de mobiele versie van een website zal gebruiken bij het bepalen van de pagerank van een pagina. En daarbij zal naast de content, ook de snelheid van je website op mobiele apparaten de doorslag geven voor de zoekresultaten op alle apparaten. Het is de verwachting dat Google in 2018 flinke stappen zal gaan zetten in verband met het meten van de snelheid en het belang daarvan in de rankings.

Wat je zelf kunt (laten) doen om de snelheid van je website te verbeteren? Deze aspecten zouden in eerste instantie je belangrijkste aandachtspunten moeten zijn:

  • Snelle hosting. Zorg er voor dat de webserver waar je site op draait z’n taken goed aankan. Shared hosting van een goede aanbieder volstaat natuurlijk voor kleine websites; anders kun je kiezen voor managed VPS. Ga altijd voor voldoende rekencapaciteit, ruim geheugen en snelle SSD-schijven voor de opslag;
  • Compressie. Veel onderdelen van je website kunnen gecomprimeerd worden en dat levert een flinke snelheidswinst op;
  • Minimaliseer bestanden als CSS, HTML en Javascript zodat deze een kortere laadtijd krijgen;
  • Geoptimaliseerde afbeeldingen. Een snelle en relatief eenvoudige oplossing voor veel snelheidsproblemen. Dit kan handmatig, met online tools of in WordPress met speciale plugins;
  • Geef, zowel in positie als in laadtijd prioriteit aan zichtbare content;
  • Verplaats CSS en Javascript die de content boven de vouw blokkeren. Dus zorg dat altijd eerst de content boven de vouw wordt geladen en daarna pas zaken in in eerste instantie niet direct nodig zijn.

Google heeft zelf een tool ter beschikking gesteld waarmee de snelheids-prestaties van je website zijn te testen: PageSpeed Insights. Je krijgt daar een snelheid- en optimalisatie-score voor zowel mobile als desktop. Tevens krijg je er, apart voor mobiel en desktop, verschillende optimalisatie-suggesties om je website sneller te maken.

Backlink

Een backlink is een verwijzing van de ene webpagina naar de andere. Deze worden niet alleen gebruikt om bezoekers door te verwijzen, maar in veel gevallen zeker ook om de pagerank bij Google te beïnvloeden. Het backlinkprofiel heeft nog altijd een zeer positieve invloed op de rankings bij Google. Globaal kun je er van uitgaan dat hoe meer backlinks een website heeft, hoe hoger deze website in de zoekmachine-resultaten komt. Het is daarbij wel belangrijk te bedenken dat hoe beter de kwaliteit van deze backlinks, hoe relevanter deze links zijn dus, hoe beter het voor de te ‘ontvangen’ website zal werken. En eindeloos backlinken zonder de kwaliteit in de gaten te houden werkt al jaren niet meer en kan zelfs negatief werken!

Content strategie

Content gaat online een steeds belangrijkere plaats innemen. Dit alles op basis van de gedachte dat websites er moeten zijn voor de bezoeker en niet voor de zoekmachines. En dus dient er steeds meer focus te liggen op goede, informatieve teksten.

Iedereen die doet aan content marketing zal dit doen op basis van een contentstrategie waarin vooraf de strategische keuzes zijn vastgelegd. Je stelt je daarbij de vraag welke content je wanneer wilt publiceren, via welk (online) kanaal en wie de doelgroep is voor de content. En bedenk hoe je organisatiedoelstellingen kunt vertalen naar een manier om dit doel met behulp van content te bereiken.

Een belangrijke onderdeel van iedere content strategie: koppel aan je doelen altijd Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s), criteria op basis van statistieken waarop je de content inzet afrekent.

Google algoritme

Het Google Algoritme is in basis een complexe wiskundige formule en de kern van de grootste zoekmachine in de wereld. Het bevat honderden factoren op basis waarvan websites worden geranked en op volgorde van relevantie worden getoond op de Search Engine Result Page (SERP). Vanzelfsprekend geeft Google niet precies prijs hoe de zoekresultaten door het Google Algoritme bepaald worden. Wel zijn er richtlijnen waar online marketeers en webmasters rekening mee kunnen houden om zo goed mogelijk te scoren in de zoekresultaten.

Google is voortdurend bezig met verbeteren en uitbreiden van haar algoritmes. Bij verschillende updates worden nieuwe elementen en aandachtspunten toegevoegd. De afgelopen jaren kun je daarbij denken aan het toevoegen van een controle op het aanwezig zijn van een beveiligde SSL-verbinding en het steeds nadrukkelijker meetellen van de snelheid van de website en de leesbaarheid op mobiele telefoons (responsive design).

Heatmap

Met heatmaps kun je heel exact in kaart brengen voor welke delen van het scherm een bezoeker het meeste aandacht had bij het bekijken van de informatie. Dit kan een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van het ontwerp van je site met als uiteindelijk doel een hogere conversie.

Er zijn verschillende soorten heatmaps, alle met een eigen specifieke functie en aandachtsgebied:

  • Klik-heatmaps – Hiermee leg je vast waarop de bezoekers hebben geklikt. Op basis van kleuren is eenvoudig te zien waar veel en waar minder wordt geklikt en kun je dus goed zien welke elementen je doelgroep als belangrijk beschouwt;
  • Beweging-heatmaps – Deze heatmap laat zien hoe de gebruikers met de muis over de website bewegen en kun je dus nagaan welke onderdelen van je website opvallen en welke eigenlijk nauwelijks opgemerkt worden;
  • Scroll-heatmaps – Een bepaling van hoe ver gebruikers op de website naar beneden scrollen. Handig om te achterhalen hoeveel gebruikers elementen onder de vouw zien.

Microdata

Microdata is een van de standaarden van structured data dat aan de broncode van een webpagina kan worden toegevoegd met het doel bepaalde elementen te benoemen. Andere vaak toegevoegde standaarden zijn RDFa en JSON-LD formats. Door Microdata aan de html-code toe te voegen, zorg je er voor dat zoekmachines elementen en onderdelen binnen een pagina beter kunnen identificeren en daardoor beter kunnen verwerken. Voorbeelden van zulke elementen zijn een kruimelpad, het adres, de openingstijden, een recensie (sterren), een vacature, een evenement of een product.

Een groot voordeel bij het gebruik van structured data is dat Google dit vaak omzet in extra informatie bij de zoekresultaten. Je krijgt dan dus niet alleen de drie standaard onderdelen (de titel, URL en omschrijving). maar in de vorm van zogenoemde Rich Snippets tevens extra elementen die vaak zichtbaar zijn in de vorm van gele sterren en/of tekst. En dat zal zorgen voor heel wat extra aandacht voor je website met een hogere CTR, ofwel Click Through Rate, als gevolg.

Schema.org

Sterk samenhangend met het vorige punt is Schema.org. Dit betreft een gezamenlijk initiatief van de drie grote zoekmachines Google, Bing en Yahoo waarmee men een standaard schema heeft opgesteld om gegevens op websites te structureren. Het doel is bepaalde gegevens in de HTML-code te voorzien van tags waarmee de zoekmachines de code eenvoudiger kunnen indexeren.

PPC

Pay-per-click (PPC) is een model voor online advertentie waarbij een adverteerder betaalt voor iedere keer dat een bezoeker klikt op z’n advertentie. Dit model wordt onder andere toegepast bij Google Adwords, het zeer veel gebruikte advertentiemodel dat wordt toegepast bij de zoekresultaten van de zoekmachinegigant.

Pay-per-click is de tegenhanger van het pay-per-view-model waarbij wordt betaald voor iedere keer dat een advertentie wordt getoond. Groot voordeel van afrekenen per klik is natuurlijk dat er alleen kosten worden gemaakt als een bezoeker daadwerkelijk aandacht aan de uiting heeft gegeven en er zelfs op heeft geklikt. De kans dat er in het vervolgtraject dan ook een gewenste conversie zal plaatsvinden, is in dat geval vanzelfsprekend een stuk groter. Uiteraard wordt er voor een klik wel veel meer betaald dan voor een view. Kliks worden dan ook vaak afgerekend per enkele klik; bij views geldt meestal een tarief per 1.000 views.

Webcrawler

Een webcrawler (ook wel spider genoemd) is een geautomatiseerd stukje software waarmee onder andere zoekmachines als Google het wereldwijde web afspeuren en vastleggen. Daarbij wordt per webpagina een flinke hoeveelheid informatie opgeslagen die vervolgens de basis vormt voor opnemen van de pagina in de zoekdatabase.

In principe kan een site-eigenaar niet veel invloed uitoefenen op wat er wel en niet wordt geïndexeerd door de crawlers. Toch kun je wel een beetje sturen door gebruik te maken een tekstbestandje genaamd ‘robots.txt’ en dat in de hoofdmap van de website te plaatsen. Daarin kun je dan aangegeven welke delen van de website door bepaalde spiders niet mogen worden bezocht. Een andere mogelijkheid is het gebruik de metatag noindex in de HTML-code van de pagina. Ook dan zal de pagina normaal gesproken niet worden geïndexeerd.

Zoekwoorden

Iedereen die bijvoorbeeld in Google een zoekopdracht geeft, maakt daarbij gebruik van zoekwoorden. Dit kan op basis van een enkel zoekwoord (short tail); wordt er gebruik gemaakt van meerdere woorden dan spreken we van een ‘long tail keyword’.

Over het algemeen zal duidelijk zijn dat naarmate iemand bij zijn of haar zoekopdracht meer zoekwoorden gebruikt, Google de zoekopdracht beter zal kunnen begrijpen. De kans dat je daardoor betere resultaten krijgt, is natuurlijk groot. Het gebruik van een long-tail-zoekopdracht is dan ook iets dat we meer en meer tegenkomen.

Ook binnen SEO is er veel aandacht voor zoekwoorden. Immers: als je weet waar mensen binnen een bepaald onderwerp precies naar zoeken, is het makkelijker je bestaande webpagina’s daarop te optimaliseren en eventueel nieuwe pagina’s te maken die specifiek gericht zijn op termen waar gezocht op wordt.

Terug naar overzicht