Google penalty? Het hoe en waarom…
Zoekmachine optimalisatie
Geen enkele ondernemer zit erop te wachten om door Google te worden bestraft. Straf krijgen heeft dramatische gevolgen: verlies van uw websiteverkeer en daarmee inkomsten. Waarom heeft uw website eigenlijk een Google penalty gekregen? En niet onbelangrijk: wat moet u doen als u een penalty heeft?
Inhoud
Updates van Google
Google houdt regelmatig updates die grote invloed kunnen hebben op websites. De updates moeten zorgen voor het verbeteren van het algoritme van Google en daarmee de kwaliteit van de zoekresultaten. De belangrijkste updates van Google: de Panda update; Penguin update en de Hummingbird update. Daarnaast voert Google geregeld handmatige acties uit. Wanneer een website zich schuldig maakt aan iets wat niet volgens de richtlijnen is, dan kan Google onverbiddelijk zijn: een handmatige penalty!
Hoe kom ik erachter dat ik een handmatige penalty heb?
Een handmatige actie of penalty van Google krijgt u te weten via een mail en kunt u terug vinden in Webmaster Tools onder het kopje ‘Handmatige acties’ bij ‘Zoekverkeer’. Het kan hier om 2 verschillende acties gaan: óf de gehele site óf een gedeelte van de site is getroffen.
Wat kan ik doen aan een handmatige penalty?
Een erg prangende vraag is uiteraard: wat moet u doen bij een handmatige penalty? Allereerst is het zeer belangrijk dat u afrekent met het verleden. In het volgende hoofdstuk is te lezen wat u voor iedere Google penalty kunt doen. Vanaf nu moet u de richtlijnen van Google volgen. Op die manier zorgt u het snelst ervoor dat een handmatige penalty wordt opgeheven. Soms is daar ook wat geduld bij nodig.
Oorzaken en aanpak handmatige Google penalty
Als ondernemer bent u behoorlijk geschrokken. Waarom heb ik een bestraffing gekregen? Heb ik iets verkeerd gedaan? Het simpele antwoord is: ja!
Of u nu onbewust of bewust in de fout bent gegaan: u zit in ieder geval met een vervelend probleem. Wees daarom altijd op de hoogte van de oorzaken en gevolgen van een handmatige penalty.
Hieronder noemen we enkele belangrijke redenen voor een handmatige actie. Door hiermee rekening te houden kan bestraffing in de toekomst worden voorkomen. Uiteraard bestaan er ook allerlei agressieve spammethodes om een penalty aan uw broek te krijgen. Daar gaan we nu niet op in. Voor het gemak gaan we er ook vanuit dat u hier zich niet schuldig aan maakt.
Onnatuurlijke backlinks
Gekochte links, te veel links vanuit hetzelfde netwerk of overdreven gebruik van steeds dezelfde ankerteksten: ze kunnen uw zoekresultaten schaden. Let vooral op backlinks op websites die in ernstige mate de regels van Google overtreden. Die kunnen een penalty met grote impact veroorzaken.
Wat te doen: Breng uw linkprofiel in kaart. Gebruik hiervoor Spyglass, OpenSiteExplorer en/of Webmaster Tools. Ga op zoek naar slechte en schadelijke links. Verwijder ze of laat ze verwijderen. Alle overige backlinks kunt u indienen via de disavow-tool van Google.
Onnatuurlijke backlinks op uw eigen site
Hier gaat het om veel uitgaande links op uw eigen website. Vaak wordt dit veroorzaakt door affiliatelinks of links via een uitwisselingsprogramma. Maar het kan bijvoorbeeld ook dat u veel doorlinkt naar eigen websites.
Wat te doen: Verwijder de links vanaf uw website en zorg dat het natuurlijk blijft. Betaalde links kunt u op nofollow zetten.
Thin content: inhoud met weinig toegevoegde waarde
Magere content met weinig inhoud en toegevoegde waarde wordt door Google gezien als manipulatie van zoekresultaten. Let vooral goed op bij affiliate sites. Door deze sites wordt nog wel eens content op meerdere sites geplaatst. Het gevolg is dat u te maken heeft met duplicate of dubbele content.
Wat te doen: Zorg voor unieke content. Verwijder of herschrijf pagina’s met duplicate content. Met de tool Copyscape kunt u controleren of content uniek is. Beschikt u over pagina’s met te weinig inhoud? Zorg dan bijvoorbeeld voor meer relevante informatie of voeg pagina’s samen.
Gratis ‘spammy’ hosting
Maakt u voor uw website gebruik van een gratis hosting met veel spammy content? Dan loopt u automatisch het risico om een penalty te krijgen.
Wat te doen: Gewoon wegblijven bij een dergelijke gratis hosting service! Investeer liever in een goede domeinnaam en hosting service voor jouw website.
Keyword spamming of verborgen informatie
Schrijf uw content in eerste instantie voor uw klanten, niet voor zoekmachines. Het overmatig gebruik van target keywords wordt gezien als een manier om het Google bot te manipuleren. Niet doen dus! Hetzelfde geldt voor het plaatsen van ‘verborgen’ teksten waar de gebruiker niets aan heeft, bijvoorbeeld met een bijna onzichtbaar knopje op de website.
Wat te doen: Optimaliseer uw teksten en minimaliseer het aantal keywords door ze te schrappen. Een handige tool om de keyword density te checken is Meta-tags.be. Zorg verder dat informatie op uw website altijd waarde heeft voor de bezoeker.
Heeft u hulp nodig bij het oplossen van uw penalty? Of met overige optimalisatie van uw website? Dan kan Kliq Internet u verder helpen.
Terug naar overzicht