Google rankt landelijke ketens hoger
Zoekmachine optimalisatie
De bekende winkels en grote merken hoger geplaatst dan voorheen
De afgelopen weken zijn er enkele updates uitgebracht door Google aan het zoekalgoritme. Het betrof meerdere kleinere updates vanaf 22 augustus en dit ging door tot 21 september. Deze laatste van 21 september was de grootste van alle updates over de afgelopen vier weken. Google heeft geen mededelingen gedaan over de updates. Bij de laatste van 21-09 jl. lijken enkele grote (Russische) linknetwerken te zijn aangepakt door Google, maar ook daar is geen zekerheid over.
Wat wij wel zien, en deze tendens doet zich al langer voor, is dat het resultaat van de updates is dat de bekende grote landelijke ketens hoger geplaatst zijn door Google in de zoekresultaten. Denk dan aan Marktplaats, Bol, Wehkamp, Kieskeurig etc. En dit geldt ook voor de bekendere ketens in zijn eigen niche.
We geven je enkele voorbeelden.
SERP voor het zoekwoord Kerstpakketten
SERP voor het zoekwoord Bankstellen
SERP voor het zoekwoord Badkamermeubels
Ikea en Marktplaats in de badkamer markt.Aangezien wij in de markten ook actief zijn weten we goed welke websites voorheen in de top-3 stonden voor deze zoekwoorden. En dat waren niet de websites die je nu ziet bij de voorbeelden die we gegeven hebben.
Waarom een hogere ranking voor deze websites?
Het is al langer bekend dat autoriteit een belangrijk begrip is geworden in SEO land en voor Google. Er zijn veel manieren om te proberen autoriteit op te bouwen als eigenaar van bijvoorbeeld een webwinkel. Maar de echte autoriteit, die is in alle markten toch allang bekend? Wie zijn nu de bekendste kerstpakketten leveranciers? Juist, de Makro en de Sligro. En waar moet je aan denken als je een nieuwe bank wilt kopen? Inderdaad S&S, Wehkamp enz. Het zijn toch allang die bekende ketens die die bekendheid hebben en waar je ook online mogelijk als eerste naar toe zult gaan als je op zoek bent naar een product in die markt? En alle webwinkels die zich ook in die mark begeven, je kunt een linkprofiel hebben dat beter is dan de Makro’s en Ikea’s, maar je zult toch niet de eerste website zijn waar men aan denkt om te gaan bezoeken, en daarom zou het onlogisch zijn om wél in die top-3 te staan lijkt Google te hebben geconcludeerd.
Hóe Google dit heeft kunnen inregelen in het algoritme dat weten we niet. Maar enkele van deze factoren zullen hierin een rol spelen: direct verkeer, bounce rate, gemiddelde bezoekduur, Alexa rank, aantal links vanaf autoritaire sites en ga zo maar door.
Wat valt er aan te doen en hoe?
1. Als je webwinkel niet tot die A categorie behoort, probeer dan om de beste te zijn in de B categorie!. Word dus the best of the rest en probeer een plek te vergaren op positie 4-6.
Hier zal een totaal SEO aanpak voor nodig zijn om dit te bereiken, met een optimale mix van off page en onpage optimalisatie. Dus steek niet alle tijd in alleen linkbuilden maar zorg ook voor een perfect geoptimaliseerde, snelle, interessante website, laat zien dat je veel kennis hebt over de markt en zorg voor een goede koppeling tussen site, social media en yourSelf (wie weet een betere derde S?).
2. Zodra je enige tijd meedraait in de top van de B categorie, werk er dan aan om ook die autoriteit te worden in die markt. Misschien zal het je dan lukken om ook af en toe in die top-3 te staan voor de belangrijkste zoekwoorden, en soms ook weer wat weg te zakken. Je zult dan regelmatig promotie/degradatie duels spelen. Tot je eigenlijk klaar bent om voor langere tijd de overstap te maken naar de A categorie. Hiervoor is een lange termijn offline en online marketing aanpak vereist, we zullen daar nu niet verder op ingaan.
Wat is jouw ervaring in andere markten? We vernemen graag je reactie.
Terug naar overzicht