De invloed van Google Rankbrain
Zoekmachine optimalisatie
Google is steeds meer bezig om op intelligente wijze zoekresultaten beter te leren begrijpen. Om die reden heeft Google in 2015 het Google Rankbrain gelanceerd. Wat weten we anno 2019 over dit Rankbrain? In hoeverre moeten we er rekening mee houden? Hoeveel invloed heeft het op de page rankings?
Inhoud
Wat is Google Rankbrain?
Eerst leggen we nog even uit wat Google Rankbrain precies is. Iedereen kan zich voorstellen dat Google dagelijks met zeer veel zoekopdrachten te maken krijgt. Ongeveer 15 procent bestaat uit zoek queries die Google voor het eerst ziet. In de praktijk komt dit neer op zo’n 450 miljoen onbekende zoekopdrachten per dag. Dat is nogal wat.
Het is soms moeilijk voor de zoekmachine van Google om altijd te weten waar een zoekopdracht nu precies mee te maken heeft en welke relatie het dus heeft met websites. Daarom heeft Google een systeem ontwikkeld om zoekopdrachten beter te leren begrijpen. Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) wordt ervoor gezorgd dat het algoritme bepaalde patronen herkent. Als het Rankbrain vervolgens een onbekende zoekopdracht ziet, dan kan hij daarmee sneller inschatten welke woorden of zinnen een gelijksoortige betekenis hebben of een onderlinge relatie hebben.
‘Rankbrain by machine learning’
Het unieke van Google Rankbrain is dat het om een zelflerend systeem gaat. Het signaleert zelf patronen en het ontwikkelt zelf inzichten. Dit wordt ook wel machine learning genoemd.
We geven een voorbeeld dat een duidelijker beeld geeft. Stel dat iemand zoekt naar ‘een apparaat waarmee je lucht in een fietsband kunt krijgen’. Niemand hoeft lang na te denken om welk apparaat het hier echt gaat: een fietspomp uiteraard.
Enkele jaren geleden zouden er op de eerste pagina in Google waarschijnlijk alleen maar verwijzingen te zien zijn naar fietsreparaties, fietsenwinkels of fietsonderhoud. Doordat Rankbrain in de afgelopen jaren zelf verbanden heeft gelegd met de belangrijkste zoekwoorden, komen we ‘fietspomp’ nu vaak genoeg tegen in de eerste zoekresultaten.
User Experience
Door het vele gebruik krijgt RankBrain meer vergelijkingsmateriaal, waardoor het steeds beter in staat is om net als een mens de intentie achter een zoekopdracht te begrijpen. Dit is de User Experience (UX). RankBrain ziet welke pagina’s je bezoekt en hoe lang je op die pagina’s blijft. De tijd die je op een pagina blijft voordat je weer terugkeert naar de zoekmachine wordt ‘dwell time’ genoemd. Als je bijvoorbeeld op het vijfde zoekresultaat klikt en die pagina uitvoerig bestudeert, krijgt Google een signaal om deze pagina hoger in de zoekresultaten te zetten. Voor een Google positie focust RankBrain zich dus op twee aspecten: Het percentage Google gebruikers dat doorklikt op het zoekresultaat en de tijdsduur van een pagina bezoek.
De invloed van Rankbrain
Dat Google Rankbrain invloed uitoefent op de ranking, hebben we al laten doorschemeren in de vorige paragraaf. Google is met Rankbrain een behoorlijke stap aan het maken op basis van AI, machine learning en deep learning en wordt als rankfactor steeds belangrijker. Dit brein laat zich niet meer manipuleren met rigide trucs om hoger te scoren. Nu is de invloed van Artificial Intelligence nog beperkt tot unieke zoekopdrachten, dit zal in de toekomst zeker veranderen.
Momenteel wordt het systeem gezien als 3de rankfactor in de volgorde van belangrijkheid. Het hebben van backlinks (autoriteit) en relevante content is voor websites nog altijd van groot belang. Wel is het voor websites belangrijk om rekening te houden met Rankbrain door onder meer te zorgen voor een hogere doorklikpercentage, langere dwell time en beter in te spelen op de user intent. Wil je weten hoe je dat moet doen? Of zoek je hulp hierbij? Neem dan gerust contact op met een van de medewerkers van Kliq, zodat wij je verder kunnen helpen.
Terug naar overzicht