Link evaluatie lokale resultaten belangrijkste Google wijzigingen februari
Zoekmachine optimalisatie
Op 29 februari heeft Google een aantal wijzigingen doorgevoerd die het bekijken waard zijn. Nu voert Google wel vaker wijzigingen door in zijn zoekalgoritme en andere onderdelen binnen het Google netwerk. We zullen hier dan ook wat vaker verslag van doen.
We zullen de belangrijkste wijzigingen van 29 februari – Google heeft in totaal 40 wijzigingen aangebracht- kort aanstippen en wat meer in detail bespreken daar waar we dat interessant vinden. Welke wijzigingen heeft Google doorgevoerd volgens hun eigen blog?
De belangrijkste wijzigingen nu op een rij.
Inhoud
Verbeterde ranking voor lokale zoekopdrachten
Het gepersonaliseerd zoeken hetgeen Google zo belangrijk vindt, wordt hiermee verder verbeterd. Op basis van o.a. het Ip adres zullen meer en vaker lokale zoekresultaten worden getoond bij een zoekopdracht. Lokale websites krijgen hiermee een grotere kans om vaker, hoger getoond te worden in de SERP. Het mag duidelijk zijn dat dit gevolgen heeft voor de SEO aanpak en strategie voor onze klanten.
Meer over dit onderwerp in ons volgende blogpost.
Stopzetten link evaluatie methode
Google heeft een onderdeel van de link analyse- en evaluatie, dit zijn karakteristieken van links die het onderwerp van de website of pagina waar waar is gelinkt bepalen, uitgezet. Enkele van deze karakteristieken zijn bijvoorbeeld de anchor tekst, de pagerank, de gerelateerdheid van de link, de plaats waar de link staat enzovoort. Eén van deze factoren heeft Google nu uitgezet. En welke dat nu is?, ja dat vertelt Google ons niet, daar mogen we naar gissen. Er wordt internationaal al veel gediscussieerd over welk onderdeel dan uit het algoritme is gehaald. Eén onderdeel die ik vaak zie terugkomen in de discussie, is de anchor tekst. Deze anchor tekst is altijd een belangrijke ranking factor geweest en zou altijd te makkelijk te gebruiken zijn als linkbuilding strategie om de ranking positief te beïnvloeden. Dit zou te ver afstaan van de wens om op basis van content en populariteit de betere website te laten ranken. Echter, het verwijderen van deze belangrijke factor zou een te grote impact hebben op de zoekresultaten, dan zouden we dit allang gemerkt moeten hebben. Daarnaast zou het ook onwaarschijnlijk zijn om dit belangrijke onderdeel, wat het niets voor niets altijd is geweest, van de ene op de ander dag te verwijderen en niet te starten met een kleiner onderdeel. Wat denk jij dat het is?
Update 8 maart: anchor tekst lijkt toch het onderdeel dat is uitgezet voor linkevaluatie
Het lijkt er toch op dat het gebruik van de anchor tekst meer niet van invloed is op de ranking van een pagina, maar dat Google deze vanaf nu bepaalt aan de hand van de content op de website. Dit wil niet zeggen dat de link(waarde) zelf niet meer telt. Het opbouwen van een linkprofiel kan nog steeds bijdragen aan een betere ranking maar met welke zoekwoorden er geranked wordt, dat wordt meer bepaald door de inhoud van de pagina en door andere karakteristieken van een link, maar dus niet meer door de anchors van de links.
Een uitzondering kan zijn dat een eerste exacte anchor link nog wel zou kunnen meetellen. Als Google namelijk niet door de content kan bepalen waar een nieuwe pagina over gaat, dan zou het dat alsnog kunnen bepalen via de anchor. Maar het uitbouwen van het gebruik van deze anchor daarna voegt weinig méér toe aan een goede ranking. Het opbouwen van een algemeen, sterk linkprofiel met een variëteit aan anchors doet dat dan nog wel.
Verse en actuele informatie
Google heeft een aantal signalen toegevoegd waardoor het beter in staat is om actuele onderwerpen, nieuwe content en terugkerende evenementen te herkennen. Tegelijkertijd zijn een aantal outdated factoren eruit gehaald. Ook is Google beter in staat om officiële websites te detecteren en daardoor ook beter in staat om misleidende autoritaire websites lager te waarderen.
Internationale lancering van shopping rich snippets
Met internationale shopping rich snippets zal je beter in staat zijn om de meest relevante producten te vinden waar je naar op zoek bent, alsmede beschikbaarheid, prijs, beoordelingen en meer.
Panda update
Een kleine update zorgt ervoor dat het Panda systeem meer gevoelige en accurate veranderingen op het web kan opsporen.
Nieuwere en betere afbeeldingen
Google heeft verbeteringen doorgevoerd aan de afbeeldingen index zodat het nu bij universele zoekopdrachten meer accurate en nieuwere afbeeldingen kan tonen. Tevens is Google in staat om afbeeldingen sneller te zoeken en te tonen. Google heeft ook het afbeeldingsformaat voor afbeeldingen van rich snippets als recepten, boeken, producten enz. aangepast voor de mobiele en tablet devices.
Terug naar overzicht