Over Canonical URL, Black Hat SEO & Landingspagina
Zoekmachine optimalisatie
Inhoud
Kliq’s Tientje (1); SEO-termen nader verklaard!
Kliq helpt je verder bij het grote aantal termen waarmee je vandaag de dag te maken krijgt in de wereld van internet-marketing. Met in deze aflevering:
Canonical URL – Black Hat SEO – Landingspagina – Meta description – NoFollow – NoIndex – SEA – Traffic – Infographics – Local SEO
1. Canonical URL
Eigenlijk is er geen ontkomen aan en alle webmasters – en ook zoekmachines – krijgen er vroeg of laat mee te maken: webpagina’s op een website die via meerdere URL’s te benaderen zijn. En als de zoekmachine vervolgens dezelfde content op meerdere pagina’s indexeert en dus dezelfde content koppelt aan meerdere webadressen, is het kwaad eigenlijk al geschied; duplicate content en een gerede kans dat je gestraft wordt met een lagere ranking in de zoekresultaten.
Je kunt bij dubbele pagina bijvoorbeeld denken aan een print-vriendelijke versie van een pagina, waarbij de tekst 100% identiek is en alleen de opmaak verschilt. Maar veel vaker-voorkomend zijn één en dezelfde pagina die zowel via de url met www als de url zonder www is te bereiken. En ook dan is er sprake van ongewenste duplicate content.
Maar geen paniek, want je kunt een negatief effect door duplicate content heel eenvoudig voorkomen met behulp van een zogenoemde Canonical URL. Deze plaats je op de pagina die de dubbele content bevat en je verwijst daarmee naar de pagina waar de ‘orginele’ content staat. Op die manier weet de zoekmachine welke pagina kan worden genegeerd en welke wel moet worden geïndexeerd.
De standaard canonical-code, die binnen de head-tags van een webpagina wordt geplaatst, ziet er als volgt uit:
Plaats deze op de pagina die je wilt laten prevaleren (zelfverwijzend canonical URL) danwel negeren (verwijzend canonical URL) en je potentiële problemen zijn verleden tijd. En een bijkomend voordeel: alle focus komt op één pagina te liggen en deze zal hierdoor beter ranken in de zoekresultaten.
Toch zijn er nog wel wat kanttekeningen te plaatsen bij het gebruik van Canonical URL’s. Bedenk je bijvoorbeeld goed dat de pagina’s waarop je verwijst naar de voorkeursbron, zelf helemaal niet door de zoekmachines wordt geïndexeerd. Weet dus zeker dat er daar geen unieke content te vinden is; deze zal dan immers niet worden gevonden! En let wel op: gebruik de Google-tool voor het verwijderen van URL’s niet voor canonieke URL’s. Dit zorgt er namelijk voor dat alle versies van een URL uit de index verdwijnen.
Het gebruik van een canonieke URL wordt door Google aangeraden, maar men stelt daarbij ook dat het zeker niet een vereiste is; bij het ontbreken identificeert men namelijk zelf welke versie of URL het beste is. Overigens raadt Google aan de voorkeur voor pagina’s met en zonder www niet te regelen met Canonical URL’s, maar direct door te geven via de Search Console (voorheen WebmasterTools).
2. Black Hat SEO
Het is lange tijd schering en inslag geweest: de ranking van een website proberen te verbeteren door gebruik te maken van onnatuurlijke middelen. Op die manier kon je een pagina goed laten scoren in de zoekmachines en flink wat extra bezoekers binnentrekken. Prima toch? Nou, niet echt. Dit zogenoemde Black Hat SEO, vals spelen door het misleiden van Google met trucs, is inmiddels volledig achterhaald en levert op termijn eigenlijk alleen maar negatieve gevolgen op.
Bekende voorbeelden van Black Hat SEO zijn:
- Verborgen omleidingen – bezoeker vanuit zoekresultaten direct naar een andere pagina omleiden;
- Cloaking – andere content tonen aan zoekmachines dan aan menselijke gebruikers, bijvoorbeeld door middel van verborgen tekst en links. Dit kan onder andere door witte tekst te gebruiken op een witte achtergrond;
- Duplicate content waarbij inhoud van andere websites volledig wordt overgenomen;
- Keyword Stuffing door webpagina’s vol te proppen met zoekwoorden.
Allemaal zaken waarbij het hoofddoel is een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachine te realiseren en waarbij volledig voorbij wordt gegaan aan waar een website eigenlijk voor bedoeld zou moeten zijn: het converteren door goede, kwalitatief hoogstaande content en/of producten te leveren die bezoekers op zich al kunnen overtuigen.
Het negatief beïnvloeden van het Google algoritme door je website niet volgens de regels van Google te optimaliseren, kan soms op korte termijn nog wel werken, maar het is tegenwoordig niet meer de vraag of je wordt ontmaskerd, maar wanneer dit gebeurt. Want omdat de algoritmes van zoekmachines steeds geavanceerder worden, zul je in tegenstelling tot jaren terug vroeg of laat door de mand vallen. En als Google op je website Black hat SEO-technieken ontdekt, is er een grote kans dat de betreffende website een penalty krijgt met alle negatieve gevolgen voor de vindbaarheid van je website.
Onze tip: optimaliseer je website voor de bezoeker, niet voor de zoekmachine. Zorg voor kwalitatieve hoogstaande content met een eenduidig thema wat geschreven is voor de bezoeker, waar deze bezoeker waarde aan hecht en waar aan de zoekvraag van de bezoeker wordt voldaan. Op lange termijn zul je daar zeker garen bij spinnen!
3. Landingspagina
Wil je goed scoren op internet, dan is aandacht voor goede landingspagina’s van essentieel belang. We hebben het dan over een specifieke webpagina waar je een bezoeker naartoe stuurt vanuit advertenties, mailings, social media of printuitingen en na klikken op een Adwords campagne, een andersoortige advertentie-banner of zelfs vanuit de zoekmachine-resultaten.
Veel uitingen op het internet zijn er op gericht mensen tot een bepaalde actie aan te zetten. Dat kan heel eenvoudig het lezen van een artikel zijn, het inschrijven voor je nieuwsbrief, het downloaden van een brochure of, in het geval van een webshop, uiteraard directe verkoop van producten. De landingspagina moet zo zijn ingericht dat de kans op succes zo groot mogelijk is. Kortom: een pagina waar je kopers/klanten van je bezoekers maakt.
Een goede landingspagina is simpel, overzichtelijk en concentreert zich zoveel mogelijk op één boodschap. Voor iedere succesvolle landingspagina geldt:
- Is de laatste schakel van je campagne;
- Sluit goed aan op de gewekte verwachtingen;
- Grijpt de aandacht van de bezoeker met onder andere een pakkende titel;
- Bevat een aantrekkelijke call-to-action;
- Maakt direct contact met je bezoeker;
- Maakt reageren eenvoudig.
Nog even wat extra aandacht voor een landingspagina in combinatie met Google Adwords. Als je geld uitgeeft aan een advertentie in de Google zoekresultaten, wil je de bezoekers ook wat laten opleveren. En een goede landingspagina zorgt met zekerheid voor meer conversie. En daarbij: Adwords kijkt naar de relevantie van je landingspagina en je advertentie en hoe dichter die qua inhoud bij elkaar liggen, hoe beter je wordt beoordeeld en je zelfs minder hoeft te betalen voor een ‘klik’. Met ander woorden; een goede landingspagina levert niet alleen klanten op, maar zorgt indirect ook nog eens voor een daling van je advertentiekosten.
4. Meta description
De meta description is een HTML-code die geplaatst wordt in de header van een webpagina en is bedoeld een korte omschrijving te geven van waar je pagina over gaat. En een goede meta description is, in combinatie met een goede title-tag, een belangrijk onderdeel binnen zoekmachine-optimalisatie. Een standaard meta description ziet er als volgt uit:
De tekst die Google vindt in de meta description wordt in de zoekresultaten onder de paginatitel en URL gebruikt als beschrijvende tekst van meestal twee regels. Idealiter geeft dit een goed beeld van de inhoud van je webpagina en bevat het zoekwoorden waarop de betreffende pagina gevonden moet worden. Bevat je pagina geen meta description dan zal Google zelf een stukje tekst van de pagina pakken als samenvatting en verlies je dus de controle.
Ook binnen social media is een meta description belangrijk. Zo gebruikt Facebook, als iemand een webpagina deelt, de originele meta description die in de HTML staat voor een weergave van de inhoud van de webpagina.
Al met al reden genoeg hier genoeg aandacht aan te besteden. Denk daarbij eens aan een goede call to action in de meta description. Woorden waardoor meer mensen doorklikken naar jouw website zijn:
- Kopen
- Shop
- Nu
- Bestellen
- Bestel
En wat dacht je van het noemen van een Unique Selling Point (USP) als:
- Gratis
- Goedkope
- Op maat
- Beste
- Verzending
5. NoFollow
Even technisch: dit betreft een waarde die kan worden gegeven aan het rel-attribuut van een a-element in HTML. Het doel is te zorgen dat een zoekmachine deze hyperlink niet laat meewegen in de index. Google gaat er namelijk vanuit dat een link van de ene naar de andere site een onbevooroordeelde aanbeveling is. Is een link dat om wat voor reden dan ook niet, dan dien je een nofollow attribuut mee te geven.
Hoe het werkt? Voor een standaard link in de HTML als bijvoorbeeld
voeg je als volgt een nofollow toe:
Op deze manier zorg je dat bezoekers de link gewoon kunnen volgen, terwijl Google dit niet meeneemt in de beoordeling van de autoriteit van jouw website en de website waar je naar linkt. Bijvoorbeeld handig als je linkt naar een site waarbij je niet (volledig) wilt of kunt instaan voor de inhoud van de pagina en een effectieve manier om zoekmachinespam tegen te gaan.
6. Noindex
Wil je bepaalde pagina’s van je website niet laten indexeren door zoekmachines, bijvoorbeeld omdat je website nog in ontwikkeling is, voeg dan een noindex metatag toe aan de header van de desbetreffende webpagina. Je geeft op die manier bijvoorbeeld Google wat extra informatie om de pagina niet te indexeren en dus niet in de index van Google op te nemen. Hiermee voorkom je dat de inhoud in de zoekmachine door bezoekers gevonden wordt.
Ook voor pagina’s waarvan de inhoud behoorlijk op elkaar lijken en die dus voor ongewenste duplicate content kunnen zorgen zou je kunnen overwegen op één van de ‘dubbele’ pagina’s een noindex metatag plaatsen. Beter is in dat geval echter gebruik te maken van een Canonical URL. Zie voor meer uitleg daarover uitleg 1 aan het begin van deze blog.
De standaard noindex-tag ziet er als volgt uit:
Noindex laat zoekrobots de inhoud overigens wel gewoon crawlen; Google volgt dus gewoon alle links en geeft ook de seo-waarde daarvan door. De inhoud neemt men echter niet op in de index. Wil je dat Google de links op een pagina helemaal negeert en ook niet laat meetellen voor de pagerank, voeg dan ook nofollow toe aan de tag:
Let wel op: noindex en nofollow zijn geen garantie dat de inhoud van een pagina nooit zichtbaar worden in de zoekresultaten. Mag informatie nooit gevonden worden, zet het dan helemaal niet online!
7. SEA
SEA (Search Engine Advertising) is het betaald adverteren in zoekmachines waarmee je je zeer specifiek kunt richten op een bepaalde doelgroep. En, als je dit goed doet, kan dit tot uitstekende resultaten leiden. Eén van de belangrijkste eigenschap van zoekmachineadvertenties is namelijk dat ze zijn gekoppeld aan een zoekopdracht en dus bijna altijd zeer relevant zijn met betrekking tot de zoekopdracht, waardoor de zoekopdrachtgever sneller zal klikken.
Bij zoekmachine-adverteren koop je dus advertentieruimte welke boven, naast en/of onder de natuurlijke zoekresultaten in de zoekmachine worden weergegeven. Je doet dit door te bieden op zoektermen waarbij je uiteindelijk wordt afgerekend per daadwerkelijke klik en dus een afgeleverde bezoeker.
De bekendste SEA-mogelijkheid is Adwords van Google. Ook daar wordt gebruik gemaakt van een Pay Per Click (PPC) systeem en betaalt de adverteerder dus pas voor zijn advertentie, als er ook daadwerkelijk op geklikt wordt. De mogelijkheden binnen Adwords zijn zeer groot. Zo kun je eenvoudig een maximumbedrag per dag en een maximum bedrag per klik instellen. Google kijkt bij meerdere adverteerders voor hetzelfde zoekwoord, welke het meeste opbrengen per klik en plaatst deze advertenties bovenaan.
8. Traffic
Het Engelse woord Traffic (letterlijk verkeer) heeft met betrekking tot het internet verschillende betekenissen. In oorsprong staat het voor de hoeveelheid data die wordt rondgestuurd binnen met World Wide Web als geheel of om aan te geven hoeveel data een enkele website bijvoorbeeld per periode verstuurt en/of ontvangt. Hostingbedrijven hanteren bij hostingpakketten vaak een maximum hoeveelheid dataverkeer die je mag verbruiken, bijvoorbeeld 25 GB per maand. Gebruik je meer, dan ga je logischerwijs ook extra betalen.
Tegenwoordig wordt de term traffic ook vaak gebruikt in verband met het aantal pageviews of zelfs bezoekers van een website. “Heeft jouw website al een beetje traffic?”
9. Infographics
Een infographic is een informatieve illustratie die op basis van een combinatie van beeld en tekst een grafische weergave geeft van informatie met als doel het overdragen van data en/of kennis. Door het juiste gebruik van data en vormgeving kan soms complexe informatie op een overzichtelijke en behapbare manier worden gepresenteerd aan de bezoeker van bijvoorbeeld een website. Hierdoor is de informatie vaak beter te begrijpen
Bekende voorbeelden zijn grafieken, stroomdiagrammen, kaarten of zelfs interactieve applicatie. En door de steeds grotere technische mogelijkheden wordt er inmiddels ook online flink uitgepakt met de meest fantastische infographics.
10. Local SEO
Vandaag de dag zijn meer en meer zoekopdrachten lokaal georiënteerd, niet in de laatste plaats doordat online zoeken steeds vaker plaatsvindt op de mobiel. Zoekmachines spelen vanzelfsprekend in op deze verschuiving en bij het aan gebruikers tonen van de beste en meest relevante zoekresultaten wordt de locatie van waar gezocht wordt dan ook steeds belangrijker.
Wil je lokaal gevonden worden, dan kun je niet om Local SEO heen; search engine optimalisatie op basis van lokaal georiënteerde zoektermen. Simpel gezegd zorg je er daarmee voor dat als iemand in de buurt van jouw bedrijf iets zoekt, jouw website hoger zal ranken dan bij iemand die niet in de buurt is. En dat is ook wat mensen verwachten; steeds (context) relevantere zoekresultaten. Het opnemen van geografische bepalingen in de teksten op de website kan aan je vindbaarheid zonder twijfel bijdragen.
Google speelt met hun semantische zoekmachine meer en meer op dit alles in door steeds vaker lokale resultaten te tonen bij zoekopdrachten die zich daarvoor lenen. Denk daarbij aan het weergeven van een Google-map in de zoekresultaten. En lokaal interessante resultaten krijgen in de ranking ook gewoon voorrang. En dat is logisch, want als iemand mobiel zoekt op bijvoorbeeld ‘supermarkt’, ‘kapper’ of ‘Blokker zal men meestal op zoek naar een bedrijf in de buurt.