Technische SEO tips
Zoekmachine optimalisatie
In de wereld van SEO wordt steeds meer geautomatiseerd. WordPress en andere CMS systemen maken het steeds makkelijker om technische SEO toe te passen zonder dat je er veel verstand van hoeft te hebben. Hoewel deze ontwikkeling veel voordelen heeft, blijft technische SEO een vak op zich. Wil je goed scoren in Google is technische SEO noodzakelijk, met name op concurrerende zoekwoorden.
Inhoud
Wat is technische SEO
Technische SEO zijn alle zaken die op de back end van de website plaatsvinden. Deze zul je dus niet snel terugzien op de website zelf. De volgende tips zijn een goed begin van het optimaliseren van technische SEO:
- Title & meta
- Structuur van de website
- Structured data
- Snelheid van de website
“Een goed geoptimaliseerde page title en meta description zijn onmisbaar voor een goede positie in Google.”
Tip 1: Page title & meta description
De page title en meta description zijn de titel en beschrijving van een pagina zoals je die ziet in de zoekresultaten in Google. Deze onderdelen zijn nog steeds erg belangrijk bij de indexatie van de pagina. De page title en de meta description zijn namelijk een van de eerste onderdelen die Google gebruikt om de pagina te crawlen. Een goed geoptimaliseerde page title en meta description zijn dus onmisbaar voor een goede positie in Google.
Tevens kan een goede en vooral duidelijke page title en meta description bijdragen aan een hogere click through ratio van de pagina in Google. Een duidelijke call to action in de page title en de meta description kunnen de gebruikers overhalen om op jouw pagina te klikken.
Tip 2: Structuur van de website
De structuur van de website is zeer belangrijk om verschillende redenen. Ten eerste is een website met een duidelijke structuur gemakkelijker te gebruiken voor bezoekers. Content waar zij naar op zoek zijn kunnen ze dan namelijk makkelijker vinden. Tevens is het voor crawlers makkelijker om bepaalde content aan elkaar te koppelen, waardoor de website makkelijker gecrawld kan worden.
Tot slot draagt een duidelijke site structuur bij aan het verdelen van linkkracht over de website. Wanneer je gaat linkbuilden en alles staat direct achter het domein, zal de linkkracht die je hebt verzameld verdeeld worden over alle pagina’s van de website. Met een duidelijke linkstructuur kan er geprioriteerd worden op welke pagina’s meer linkkracht nodig hebben. Zo kun je heel specifiek waarde creëren voor bepaalde onderdelen in een website. Zo kan er dus specifiek voor een categoriepagina linkkracht verzameld worden, zodat de producten die daaronder vallen meer autoriteit krijgen.
Tip 3: Structured data
Structured data is metadata om zoekmachines te helpen om betekenis te geven aan bepaalde content. Zo kunnen contactgegevens gemarkeerd worden als contactgegevens en kunnen er reviews en de prijs toegevoegd worden aan een pagina in de zoekresultaten. Een voorbeeld van reviews en een prijs is hieronder te vinden. Deze regel wordt onder de URL vertoond in de zoekresultaten.
De meest gebruikte manier van structured data is JSON-LD. Hoe dit geïmplementeerd kan worden is te vinden op Schema.org. Deze tip is zeer aan te raden omdat Google heeft aangegeven steeds meer met deze manier van markeren van data gaat doen.
Tip 4: Snelheid van de website
De laatste tip is het optimaliseren van de snelheid van de website. Google heeft aangegeven dat voor mobile search de snelheid van de website een belangrijke factor gaat spelen in het algoritme. Zeker omdat het mobiele verkeer nog steeds toeneemt, is het erg belangrijk om hier aandacht aan te besteden.
Google heeft zelf een page speed tool die je kunt gebruiken bij het analyseren van de huidige stand van zaken van jouw website. Het handige aan deze tool is dat je direct tips en tricks krijgt aangereikt om de snelheid te verbeteren. Een echte aanrader dus om de snelheid van jouw website te verbeteren.
Terug naar overzicht