Zoekmachine optimalisatie, wat is dat?
Zoekmachine optimalisatie
Vrijwel iedereen die een website heeft, streeft ernaar om hier veel bezoekers naar toe te trekken. Dit levert immers meer op; hetzij meer leads (potentiële klanten) hetzij meer verkopen.
Maar hoe krijg je het voor elkaar, om een toenemend aantal bezoekers naar je website te bewerkstelligen? Daarvoor zijn vele tips te geven. Hier volgen er een aantal kort beschreven.
Goede content
Goede content is de basis van iedere website. Doordat heel veel mensen hun informatie zoeken via de zoekmachines op Internet, komen ze terecht bij de websites die zowel op een goede manier als wel de juiste informatie geven. Lever wat de mensen zoeken en ze komen vanzelf naar je toe. Om te kunnen leveren wat mensen zoeken is marktonderzoek noodzakelijk en een goed contact met mensen om van hen te horen wat ze zoeken. Er zijn diverse tools die het doen van marktonderzoek zeer vereenvoudigen.
Content gebaseerd op de juiste zoekwoorden
De zoekwoorden waar men op zoekt, moeten goed terug te vinden zijn in de structuur van de website. De structuur van de website wordt bepaald door:
- de domeinnaam; namelijk het hoofdonderwerp van de site
- de subdomeinnamen ofwel de pagina’s van de website
- de de sub-subdomeinnamen ofwel de paragraafonderwerpen op iedere pagina.
De betreffende zoekwoorden of keywords worden ook ingevuld in de meta tags van de website en de aparte pagina’s. De meta tags worden door zoekmachines gelezen. De ranking van een website is de rangschikking die zoekmachines maken op basis van vele (veelal geheime) criteria. De ranking is belangrijk; hoe hoger de ranking, hoe meer mensen er op komen omdat ze bovenaan in de zoekresultaten staan.
Goede linken
Er worden interne linken onderscheiden en externe linken. Interne linken zijn linken binnen de website. Ze vormen de verbindingen in de website. Als dit logische verbindingen zijn werkt dit positief voor de ranking. Externe linken komen van buiten of gaan naar buiten; een andere website. Een goede link wordt gemaakt door het kernwoord /woorden als link te gebruiken. Deze moet verwijzen naar een pagina die nauw verwant is aan het onderwerp.
Zorg dat de website actueel blijft
Voeg regelmatig nieuwe relevante pagina’s toe, zodat mensen redenen hebben om terug te komen. Relevantie en actualiteit zijn belangrijke voorwaarden voor een toenemend bezoekers aantal. Als de mensen geen meerwaarde ervaren op de website, dan blijven ze op den duur weg.